Tipărire

REFUZUL DE A MÂNCA - Problemă motorie sau senzorială?

16. 04. 19
posted by: As LTD
Accesări: 1831

by Anne Marie Hotoiu / Logoped

Viata noastră se dezvoltă în jurul produselor alimentare, care influențează creșterea și dezvoltarea sănătății noastre. A avea un copil cu probleme care țin de alimentație este un lucru extrem de dificil, atât pentru părinți cât și pentru terapeut, de asemenea și pentru copil.

anne marie hotoiu LogopedInspirându-mă din experiența profesională, am cules informații și le-am pus în următorul articol care sper să va fie de folos în ceea ce privește cauza refuzului produselor alimentare ale copilului.

În primul rând, trebuie luată legătura cu un specialist în vederea soluționării acestei probleme. Doar un logoped vă poate spune motivele pentru care copilul refuză produsele alimentare. În cazul în care copilul mănâncă, însă cu probleme, trebuie consultat medicul pediatru; dacă problema este senzorială, atunci este indicată introducerea terapiei ocupaționale.Din cele observate în timpul activității terapeutice și din discuţiile cu părinții, precum și din datele procurate din diverse surse, problema principală are două aspecte, și anume: oral-motorii sau senzoriale. Unii copii se pot încadra chiar și în cele două categorii menționate anterior. 

În continuare vă voi prezenta informații și strategii care să va ajute în activitatea terapeutică cu acești copii care au probleme în ceea ce priveste producese alimentare.

 

 

ORAL – MOTORIE

Unii copii scuipă, vomită sau chiar refuză anumite produse alimentare pentru că ei știu că nu au abilități oral motorii necesare pentru a gestiona produsul alimentar. Cu toate că procesul de masticație vine natural, cu ușurință, nu este foarte ușor însă. Fălcile trebuie să aibă o mișcare de rotație în așa fel încât să descompună alimentul, în același timp, limba intervine și manipulează alimentul dintr-o parte în alta, în sus și în jos pentru a ajuta la formarea bolului alimentar. Este greu! Implică o forță a maxilarului, o lateralizare a limbii, elevația limbii, un ritm al masticației, o bună coordonare s.a. m. d.

Când un copil prezintă o întârziere evidentă a actului de manipulare a produselor alimentare, este foarte greu și dificil pentru el, de asemenea prezintă și riscul de a se sufoca cu unele alimente. Ca un mecanism de apărare, copiii refuză alimentele pentru că sunt conștienți că nu se pot ocupa de ele, de asemenea  ei au și o teamă pe care nu și-o pot exprima față de mestecarea alimentelor.

Un prim semn al întârzierii oral-motorie este lipsa lateralizării limbii. Își poate muta copilul limba din partea stânga în partea dreaptă? Dar sus - jos? Își poate duce copilul limba în cerul gurii? Cum mestecă copilul? Care sunt mișcările maxilarului: sus-jos sau prezintă o mișcare circulară? A mestecat suficient produsul alimentar? Mușca produsul alimentar? 

Ia o înghițitură din alimentul copilului și număra cât îți ia să mesteci. Apoi număra cât îi ia copilului să îl mestece. În mod normal, copilul ar trebui să aibă mișcări corespunzătoare ale limbii, fără a trebui să îşi mişte capul în scopul de a deplasa alimentul din cavitatea bucală.  În cazul în care nu se întâmplă așa, înseamnă că cel mic nu a dezvoltat paternul mestecării rotative.

SENZORIAL

Categoria senzorială este una vastă și complicate. Așa că am simplificat-o împărțind-o în următoarele două categorii: hiposensibilitate și hipersensibilitate.

În hiposensibilitate, copilul nu conștientizează partea orală. Ca de exemplu în cazul copiilor care bagă alimente în gură cât mai multe și le ţin acolo pentru plăcerea lor personală. Sau, un alt exemplu, este în cazul copiilor cărora le rămân bucăţele de produse alimentare pe buze, faţă, pe limbă, în interiorul ograjilor. Copilul nu le simte, deci nu știe ce să facă cu ele. În unele cazuri, copiii care au lipsa acestei senzaţii, salivează în exces tocmai pentru a ști ce să înghită.

Hipersensibilitatea se referă la faptul că simte prea mult produsul alimentar. Acești copii vomită, se îneacă, scuipă mâncarea afară, vor să stea cât mai departe de alimente, lovesc, țipă, având o serie de probleme de comportament.

Ca recomandări pentru ajutorarea copilului pentru a depăși aceste probleme legate de produsele alimentare:  nu îi forțați să mănânce tot din farfurie. Primul pas este acela că cei mici să se obişnuiască cu produsele alimentare. Faceți un joc în care copilul să manipuleze mâncarea, să o simtă cu mânuțele, apoi din curiozitate să o miroasă, să îi simtă textura și gustul  cu limba. Faceți jocuri cu copilul în care îl legați la ochi și îl solicitați să ghicească fructele sau legumele după miros sau gust. Construiți din alimente diferite animale sau peisaje din natură – faceți un palmier dintr-o banană și felii de kiwi și un soare dintr o felie de portocală.

De asemenea, rețineți: este normal că unui copil să nu îi placă anumite alimente sau anumite mâncăruri gătite. Nouă adulților nu ne plac toate produsele alimentare, față de unele chiar putem avea o repulsie foarte mare.

Profesor Logoped
Anné-Marie Hoţoiu

Share this post

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Utilizăm modulele cookies pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare şi a se integra cu reţele de socializare. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Politica de Confidentialitate !